Sunday, August 21, 2011

Miten päädyimme Teksasiin?


Mä oon ollu vaihto-oppilaana Los Angelesissa 80-luvulla. Mulla oli todella upea vuosi ja tunsin heti itseni jotenkin kotoisaksi Amerikassa. Olen luonteeltani tosi sosiaalinen ja puhelias (näin mulle on kerrottu ;-D) ja amerikkalainen letkeä elämänmeno sekä small talkaaminen tuntui musta kivalta. Aina ajattelin, että menen ulkomaalaisen miehen kanssa naimisiin ja vietän elämäni ulkomailla, mahdollisesti Amerikassa.

Noh, elämäni mies löytyi ja tsadaa, hän olikin oululainen kaveri ;-). Tosin aika avarakatseinen sellainen ja yllätyksiä täynnä. Kun olin lääkiksessä vielä opiskelemassa, hän tuli eräs päivä kotiin ja kysyi, että muutettaisko Kaliforniaan? Jep, muutetaan toki, menen Kultsi tästä heti pakkaamaan!!! Niinpä lähdimme San Diegoon hänen työnsä merkeissä kahdeksi vuodeksi v. -94. Mun opiskelut olivat hyvässä jamassa, olin juuri saanut itseni hammaslääketieteen kandiksi ja minun oli helppo pitää opiskeluissa vähän taukoa. Näin vietimme upeat 2 vuotta La Jollassa, jossa esikoisemme syntyikin. Ei hävetä kertoa, missä on syntynyt. La Jolla on nimittäin yksi maailman upeimmista paikoista!

Paluu Suomeen tapahtui kuitenkin kahden vuoden päästä sovitusti, tällä kertaa 3-henkisenä perheenä. Esikoinen oli vain 8 kk, kun muutimme takaisin Ouluun rivitaloasuntoomme. Mulla jatkui opinnot hammasklinikalla välittömästi ja sainkin opinnot päätökseen kolmessa vuodessa.

Eräs ilta mieheni tuli kotiin ja erehtyi mainitsemaan, että nyt ois Jenkeissä taas töitä... Hep, minä lähden ainakin ;-))))! Näin lähdimme aika nopeastikin taas matkaan ja vastarakennettu koti laitettiin vuokralle ja töihin valitsin sijaisen itselleni. Olisimme pois vaan 2 vuotta... Jep, tämä lähtö siis tapahtui melko tarkalleen tasan 10 v sitten ja täällä sitä ollaan edelleenkin!

Alussa Teksas tuntui oudolta Kalifornian jälkeen. Kauheen kuuma ja ei niin kauniita maisemia. Kaikkeen sitä kuitenkin tottuu ja kun elämä alkaa sujumaan, paikasta tulee koti. Tykkäämme olla ihan älyttömästi täällä, vaikka on täällä niitä huonojakin puolia. Lapset ovat käyneet koulunsa toistaiseksi vain ja ainoastaan täällä ja kuopuksemmehan on täällä syntynytkin. 6,5 vuotta sitten ostimme täältä oman talon ja Suomen talo myytiin.

Meiltä kysytään jatkuvasti, että olemmeko jääneet Teksasiin pysyvästi. Vaikea sanoa. Olemme täällä toistaiseksi. Mies on siis Nokia Siemens Networksillä töissä ja minä teen hml-töitä Suomessa. Olemme viettäneet melkein kaikki kesät Suomessa koko perheen kera ja tämä tuntuu olevan mahtava ratkaisu meille ainakin tällä hetkellä. Itse olen reissannut Dallasin ja Suomen väliä viime vuosina työn merkeissä ja tämä tulee tulevaisuudessa vaan lisääntymään... mutta siitä enemmän sitten myöhemmin!

6 comments:

  1. Minä en ollut kysynyt, mutta oli kyllä mietityttänyt, että miten te Teksasiin päädyitte. Melkoisen hienoja ratkaisuja. :)

    ReplyDelete
  2. Mielenkiintoista! Meidän miehemme ovat luultavasti tavanneet ehkä joskus toisensa työn merkeissä;)

    Siinä vaiheessa kun mieheni tuli Suomeen (1998) hän sai valita Teksasin ja Suomen välillä. Emme silloin tunteneet vielä. Mun onnekseni hän valitsi silloinSuomen;)

    ReplyDelete
  3. Voi, meillä on paljon yhteistä! Meidän kolme nuppua ovat syntyneet La Jollassa. Ollaankohan me oltu samassa sairaalassakin? Tosin nämä meidän tenavat tulivat vasta tällä vuosituhannella :)

    ReplyDelete
  4. Voi että, näin se elämä vaan kuljettaa eikä sitä näköjään koskaan tiedä mitä kohdallensa osuu:) Luultavasti tulen jossain vaiheessa kyselemään mitä kaikkea piti hoitaa että muutto onnistui näinkin "Pysyvästi", mutta siitä sitten myöhemmin..:)

    ReplyDelete
  5. Olipa kiva lukea miten olette Texasiin paatyneet. Mun olisi kylla ainakin tosi vaikea lahtea sielta pois, tykkaan myos USA:sta ja Texasistakin. :-)

    ReplyDelete
  6. hurjan mielenkiintoista :)

    mitä töitä sä muuten teet Amerikassa, siis oletko ollenkaan hammaslääkärin töissä siellä? :O

    ReplyDelete